Meteorologibloggen-oskar-n

Alla inlägg under januari 2010

Av Oskar Niklasson - 27 januari 2010 21:14

både igår och idag så åkte vi skridskor och givetvis är det matcherna som lockar lite extra. gårdagen bjöd även på ett nytt förslag då vi skall bokföra hur många matcher som man vinner, det kommer bli jämt eftersom vi mixar lagen efter att ena laget har varit först med att göra 5 mål.  


det var dock under svåra förhållanden som vi gjorde upp och under den timman som vi spelade så föll det 5 cm snö, inte helt lätt men just nu är jag i ledningen med en vinst mer.     

Av Oskar Niklasson - 26 januari 2010 16:58

Vasaloppet är ett inofficiellt mål med nästa säsongs konditionsträning, jag tror att man inte bara skall ha segling som mål. Även om målet med att genomföra ett Vasalopp är en sporre för att träna ännu hårdare för att prestera på kappseglingsbanan. Dock så finns det en lite tanke att jag ska genomföra öppetspår (vasaloppet fast inte ``the real deal´´) denna säsongen.

Nu har jag räknat lite grovt och tror mig ha åkt ca 9 mil ett vasalopp alltså fast i etapper 

     

Av Oskar Niklasson - 17 januari 2010 14:32

På dagens schema stod det längdskidor. Det var bara att ta sitt pick och pack och bege sig till närmaste skidspår. Att jag skulle ta ut mig det visste jag men när det kom en (gissningsvis högstadieelev) i full karriär susandes förbi mina öron så slog tävlingsdjävulen inuti mig till, bara att lägga sig i rygg för att minska luftmotståndet. När jag efter ca sex kilometer inte orkade längre så släppte jag blicken från hans pjäxor och lät dem försvinna. men bara en kilometer från mål så skymtade jag några välbekanta pjäxor så jag borrade ner huvudet och körde, efter 900 meter så var jag ikapp och började en rasande spurt in över mållinjen. tröt, utmattad men stolt kollade jag upp och hörde sedan någon (tränare) ropa på min konkurrent bra jobbat, nu har du bara en mil kvar! För att han inte skulle bli ledsen över att bli slagen två gånger så beslöt jag mig för att ta återvända hem. 

   

Av Oskar Niklasson - 11 januari 2010 18:31

jag har seglat sedan jag var 7 år gammal och de första årens höjdpunkt var Sikhallslägret (ett breddläger för jollar som arrangeras av VäSS) men lite senare i ``karriären´´ blev det tävlingarna som stod i fokus. Vid 13-14 års ålder så bytte jag bort optimisten till förmån för E-jollen. Det var i E-jollen som resultaten senare kom.


2006 JNoM Finland ca 40-50

2007 JNoM Danmark 22, JEM Frankrike ca 40-45

2008 JEM Italien 21

2009 Europe Class Torbole Italien 10, SECSS Stenungsund 10,

VM Frankrike 7. (världsranking ca 10-4). Inofficiellt Världsmästare i lag-segling.


Nu har jag byt båt till Laser och Siktar på att plocka mig uppåt mot ett OS.            

Av Oskar Niklasson - 8 januari 2010 17:48

Om det inte finns några vindriktningsangivelser på väder kartan så kan du kolla på isobarerna befinner du dig i ett lågtryck så snurrar vinden moturs och inåt från isobarernas sträck, tvärt om i ett högtryck där snurrar vinden medurs och utåt. så om vi kollar på bilden nedan och vill veta vilken vindriktning det är i London? om man kollar på isobaren så skulle det blåsa väst sydväst men eftersom vinden är riktad svagt mot centrum så är vindriktningen något mer sydvästlig.


Av Oskar Niklasson - 7 januari 2010 20:02


Det är inte bara temperaturskillnader som driver vinden utan även tryckskillnader.  Luften strömmar från hög till lågtryck. Detta tycker man borde gå rätt fort men det är jordens rotation som gör att friktionen blir högre än om jorden inte hade roterat. Hade jorden inte roterat så hade det varit i princip ett konstant lufttryck 1013 hPa över hela jorden. Lufttryckskillnader är som svarta streck på väderkartan och ju tätare det är mellan strecken ju större är tryckskillnaderna. Ungefär som en orienteringskarta ju tätare det är mellan strecken ju brantare är det. 


 

 



Av Oskar Niklasson - 6 januari 2010 18:24

Först så vill jag ursäkta för att jag inte har skrivit under jullovet men på grund av snön så har våran tele-trafik legat nere ett tag.


I det senaste inlägget berättade jag hur sjöbrisen uppstår och givetvis så har solens vinkel inverkan på sjöbrisen. I teorin så vrider sig sjöbrisen så att den är i linje med solen. I det verkliga livet så har gradientvinden oftast en större inverkan på huruvida sjöbrisen ska uppstå eller ej. Den kan även göra så att sjöbrisen inte följer vinkeln med solen utan blir ``försenad´´. Om den översta vindpilen förstärks av gradientvinden så blir sjöbriscirkulationen påskyndad och en kraftigare sjöbris uppstår 

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Omröstning

Vad är det största som kan ske för en seglare.
 Vinna OS-Guld
 Vinna Americas Cup
 Vinna Volvo Ocean Race

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Januari 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Andra Bloggar

Väder/Vind Hemsidor


Ovido - Quiz & Flashcards