Direktlänk till inlägg 7 januari 2010
Det är inte bara temperaturskillnader som driver vinden utan även tryckskillnader. Luften strömmar från hög till lågtryck. Detta tycker man borde gå rätt fort men det är jordens rotation som gör att friktionen blir högre än om jorden inte hade roterat. Hade jorden inte roterat så hade det varit i princip ett konstant lufttryck 1013 hPa över hela jorden. Lufttryckskillnader är som svarta streck på väderkartan och ju tätare det är mellan strecken ju större är tryckskillnaderna. Ungefär som en orienteringskarta ju tätare det är mellan strecken ju brantare är det.
Jag var ute och seglade i kanalen i mellan Stenungsund och Stenungsön för ett litet tag sedan. Som de flesta seglare redan vet så är strömmen starkare ju djupare det är men inte denna gång. Nu låg vattnet i mitten helt stilla medan vattnet närmast St...
Idag kl 12 började packningen av båtarna. I den Svenska vintern = regn så saktades tempot ner betydligt av längtan att springa in och torka lite under taket vilken inte är att klandra någon för. helt klart är det att processen genomdrevs med glada...
Ikväll gick Motalas egen idrottsgala av stapeln. Ett stort tack till Emil Lindborg, Frida Lindborg och Stina Jelk som har ordnat med denna fantastiska tillställning. Seglarna höll sig framme och tog tre priser!!!! Kajsa Sundklev årets ...
Nu närmar sig årets första men ninte sista timmar i lasern. Seglargymnasiet har bestämt att det är dags att byta ut ``vindsäkra´´ Garda mot varmare Denia. vindförutsättningarna i Denia bör vara mer än ok, men det är värmen som lockar då vi förr om år...
Vi är på väg mot en barriär av moln mellan 10000-500m höjd. då kan vi vara säkra på att det är en varmfront som närmar sig men precis innan fronten har passerat börjar det regna. vi kan nu vara absolut säkra på att en varmfront är på intågande. men v...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 |
3 |
|||||||
4 |
5 |
6 | 7 | 8 | 9 |
10 |
|||
11 | 12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 | |||
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
24 |
|||
25 |
26 | 27 | 28 |
29 |
30 |
31 |
|||
|